✅صلابت علی علیه السلام در کلام استاد مطهری:
می گفتند همه چیز علی(ع) خوب است جز اینکه انعطاف ندارد!
✅صلابت علی علیه السلام در کلام استاد مطهری:
♦️این
همان عیبى است که عدهاى بر سیاست امیرالمؤمنین گرفتند، گفتند: على همه
چیزش خوب بود، مرد علم بود، مرد عمل بود، مرد تقوا بود، مرد عاطفه انسانیت
بود، مرد حکمت و خطابه بود ولى یک عیب بزرگ داشت و آن اینکه سیاستمدار
نبود. چرا سیاستمدار نبود؟ چون انعطاف نداشت، صلابت به خرج مىداد. على
مصالح سیاسى را در نظر نمىگرفت. یک نفر سیاستمدار در یک جا باید دروغ
بگوید، یک جا باید وعده بدهد و عمل نکند، یک پیمانى را امضا کند، همینکه
کارش گذشت زیر امضاى خودش بزند. یک نفر سیاستمدار باید به یک نفر روى خوش
نشان بدهد تا وقتى که او را تسلیم کند، همینکه تسلیم کرد او را از بین
ببرد...
♦️اینها گلهشان از على علیه السلام این است که چرا على مانند منصور دوانیقی رفتار نکرد؟ چرا به معاویه روى خوش نشان نداد؟!
♦️...مىگویند:
عیب اسلام همین است که خشک است، انعطاف پذیر نیست، با مقتضیات زمان تطبیق
نمىکند، یک مرد سیاستمدار اگر بخواهد با اسلام عمل کند نمىتواند
سیاستمدارى کند.
♦️اسلام آمده است براى همین که با
این نوع سیاستمداریها مبارزه کند. اسلام آمده است براى خدمت به بشریت.
اسلام پاسدار انسانیت است. اگر اسلام این مقدار انعطاف داشته باشد که دیگر
اسلام نیست، شیطنت است. اسلام پاسدار درستى و حقیقت و عدالت است. اصلًا
فلسفه اسلام این است، باید در اینجور جهات صلابت و استحکام داشته باشد.
على
آن جور رفتار کرد که قرنها بر دل مردم حکومت مىکند. على از فکر خودش در
زمان خودش حمایت کرد و فکر خودش رابه صورت یک اصل در دنیا باقى گذاشت. به
همین جهت روش على به صورت ایمان در میان افراد وجود دارد.
پس على در سیاست خودش شکست نخورد.
پس
یکى از توقعات بیجایى که در باب انطباق با مقتضیات زمان دارند این است که
رجال سیاست، نام حالت روباه صفتى خودشان را- که در هر زمان هر رنگى جامعه
پیدا کند به همان رنگ مىشوند- انعطاف، خاصیت انطباق با زمان، زرنگى و عقل
گذاشتهاند و به همین تکیه مىکنند و انتظار دارند اسلام این توقع را
برآورد و چون برنمى آورد مىگویند عیب اسلام همین است که مانع است که انسان
خودش را با زمان تطبیق دهد.
مجموعه آثار شهید مطهری. جلد 21. ص 58