آیا باید به هر شبهه یا نظری ارزش پاسخگویی قائل شد ؟!
آیا باید به هر شبهه یا نظری ارزش پاسخگویی قائل شد ؟!
ﺧﻮﺭﺟﻴﻦ ﺷﺨﺼﻰ ﺭﺍ ﺩﺯﺩﻳﺪﻧﺪ . ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ
ﺑﮕﻔﺘﻨﺪ : ﺳﻮﺭﻩ ﻳﺎﺳﻴﻦ ﺑﺨﻮﺍﻥ ﻛﻪ ﺁﻥ ﻣﺎﻝ ﭘﻴﺪﺍ ﺷﻮﺩ . ﻣﺎﻟﺒﺎﺧﺘﻪ ﺑﮕﻔﺖ : ﻛﻞ ﻗﺮﺁﻥ
ﺑﻪ یک جا ﺩﺭﻭﻥ ﺧﻮﺭﺟﻴﻨﻢ ﺑﻮﺩ ! ( ﻋﺒﻴﺪ ﺯﺍﻛﺎﻧﻰ)
..................................
پاسخ :
چون
امکان ارتباطات مجازی گسترده شده ، هر کس در هر کجا که جمله ای یافت ، به
هر منظوری که دارد ، منتشر میکند ؛ اما آیا باید حال به تک تک هر جمله ای
که هر کس دلش خواسته اینطوری چیزی بگوید پاسخ داد ؟! این که بازی خوردن و
منفعل شدن است.
حال ، آیا این جمله ی جناب عبید
زاکانی وحی است ، یا حدیث ، یا دلیل عقلی ؟ خب کسی به کسی مطلبی گفت و او
هم پاسخی داد .شاید هم راه حل غلط باشد و هم پاسخ ؛ و از همه غلط تر ، نیت
و هدف منتشر کنندگان مطلب به این شکل و برای القای معانی دیگر باشد چه ؟!
حتماً باید تحلیل شود و یک پاسخی هم داده شود ؟!
حالا اگر کسی بگوید : او بیخود کرد که گفت : برو یاسین بخوان و به خدا پناه بر پاسخش چیست ؟!
اگر
کسی بگوید : قرآنی که در خرجین است ، مصداق همان «کَمَثَلِ الْحِمَارِ
یَحْمِلُ أَسْفَارًا ؛ مانند الاغی که کتاب بر آن حمل شده است» ، و صد بار
هم یاسین (یس) بخواند فایده ای ندارد ؛ پاسخ چیست ؟!
اگر
دیگری بگوید : به فرض که کتاب قرآنِ وی در خرجین بوده ، آیا فهمش از کتاب و
نیز توکلش به خدا نیز در خرجین خرش بوده و یک جا به سرقت رفته پاسخ چیست
؟!
اگر یکی بگوید : او فقط قرآن را در خرجین خرش
حمل میکرده است ، اما اگر اهل قرائت و تلاوت قرآن کریم بود ، میفهمید که
باید با چشم باز و بصیرت و دقت ، از مالش محافظت کند ؛ اگر سارقی خواست
دستبرد بزند ، مقابله کند و نگذارد . اگر غفلت کرد و سارق اموالش را برد ،
باید بیدار و هوشیار گردد ، تنبلی نکند ، برود او را بیابد و اموالش را پس
بگیرد ؛ اگر دیگر از دست رفته بود ، باید تجربه و عبرت بگیرد و جبران کند .
و در تمامی این امور باید توجهش به آموزه های دین و توکلش به خدا باشد . و
نیز نباید که فهم ، شعور ، بصیرت ، علم و توکلش را در خرجین خرش بگذارد ،
چه ؟!
پس دقت کنیم که مبادا ما تمام توجه ، تعقل ،
تفکر ، شعور و بصیرتمان در خورجین گوشی همراه باشد . مطمئناً دین و عقل و
ایمان و دین و آخرتمان یک جا به سرقت میرود و آن وقت هزار بار خواند سوره
یس نیز دردی را دوا نمیکند.